Privacyverklaring

Helft ondernemingen loopt voordelen loonoptimalisatie mis

24 april 2024
Tekst
Peter Ooms
Beeld
Yves Stox

Bijna de helft van de Belgische bedrijven zou de kosten van hun salarispakket kunnen verlagen door loonoptimalisatie, maar doet dit niet. Dat blijkt uit een bevraging van Partena Professional.

België krijgt vaak kritiek op de hoge loonkosten. Er bestaan oplossingen voor bedrijven om deze kosten te optimaliseren en hun werknemers meer koopkracht te geven. Bijna een bedrijf op twee geeft toe niet ten volle gebruik te maken van deze oplossingen voor loonoptimalisatie, vaak door een gebrek aan middelen of informatie.

Minder dan een op tien doet aan volledige loonoptimalisatie

Dat blijkt uit een recente bevraging van hr-dienstverlener Partena Professional. Hierdoor mislopen bedrijven essentiële financiële voordelen en verminderen ze onbewust ook de voordelen van hun medewerkers. 14,7 procent van de bedrijven geeft zelfs toe deze mogelijkheden voor optimalisatie helemaal niet te onderzoeken. Minder dan een op de tien bedrijven zegt volledig geoptimaliseerde salarispakketten aan te bieden.

Yves Stox, managing consultant bij Partena Professional, voerde het onderzoek mee uit: “Ik was heel verrast. Bijna de helft van de Belgische bedrijven zou de kosten van hun salarispakket kunnen verlagen, maar doet het niet. Het goede nieuws is dat heel wat ondernemingen hun loonkost beter onder controle kunnen houden en tegelijk meer koopkracht kunnen geven aan werknemers.”

Slechte perceptie van loonkosten

Volgens de bevraagde hr-managers zijn de implementatiekosten de belangrijkste oorzaak voor het gebrek aan optimalisatie van de salarispakketten.

Paradoxaal genoeg geeft 13,7 procent van de hr-managers aan niet te weten hoe ze het aandeel van salariskosten in de totale uitgaven van hun bedrijf moeten inschatten. Ongeveer een derde van hen (34,1 procent) schat dat de salariskost tussen 21 en 40 procent van de bedrijfsuitgaven bedraagt. Nog eens een derde van de respondenten (32,1 procent) raamt de salariskost op 41 tot 70 procent van de totale uitgaven.

De verklaring voor dit verschil in perceptie ligt enerzijds in de onzekerheid die gepaard gaat met het inschatten van de arbeidskosten in bedrijven. Anderzijds varieert het aandeel van de arbeidskosten in de totale kosten naargelang de sector.

“Het is een publiek geheim dat Belgische bedrijven hun loonpakket beter kunnen optimaliseren. Dit negeren in een moeilijke economische context komt neer op het verwaarlozen van een waardevol potentieel. Dat heeft niet alleen impact op de loonkosten zelf, maar ook op de financiële prestaties van de bedrijven. De kunst om deze voordelen te maximaliseren, komt niet alleen de werknemers ten goede. Het zorgt er ook voor dat de bedrijfsuitgaven onder controle blijven. Dit kan elkaar versterken en daar wordt iedereen beter van, zowel werkgevers als werknemers”, legt Yves Stox uit.

Mobiliteitsbonussen en -budgetten onderbenut voor loonoptimalisatie

Oplossingen voor het optimaliseren van salarispakketten, ook bekend als ‘secundaire arbeidsvoorwaarden’, omvatten verschillende vouchers, bonussen en extralegale voordelen die bedrijven aan werknemers aanbieden.

Werkgevers betalen voor deze oplossingen minder socialezekerheidsbijdragen dan voor het brutoloon. Van deze oplossingen bieden werkgevers het vaakst consumptiebonnen en extralegale voordelen zoals hospitalisatieverzekering, telefoons en laptops of bedrijfswagens aan.

Maaltijdcheques (72,2 procent), ecocheques (56,2 procent) en IT-uitrusting (52,8 procent) behoren tot de meest voorkomende voordelen die werkgevers in België aanbieden. Wat bonussen betreft, biedt bijna een op de twee bedrijven (48,8 procent) forfaitaire bedrijfsonkostenvergoedingen aan. Meer dan een derde van de bedrijven (35,1 procent) biedt telewerkvergoedingen aan. Daartegenover staat dat 52,8 procent van de bedrijven geen enkele vorm van bonus (prestatiebonus, collectieve salarisbonus, warrants) aanbiedt. Mobiliteitsbudgetten worden aangeboden door slechts 22,1 procent van de onderzochte bedrijven.